Regelmatig krijg ik vragen zoals “hoe werkt Google?” of “hoe kom ik hoog in Google?”. Daarom heb ik hiervoor een  pagina met infographic voor gemaakt. Deze kan je hieronder lezen 

hoe-werkt-google

Google werkt eigenlijk op de volgende twee manieren:

Google doet eigenlijk niets anders dan indexeren en positioneren van pagina’s.

  1. Indexeren
  2. Positioneren

Hoe indexeert Google ?

Diverse robots van Google zijn 24 per dag, 7 dagen in de week bezig met het (her)bezoeken van webpagina’s. Ze doorzoeken de pagina en bepalen de inhoud (waar gaat het deze pagina over, wat zijn de zoekwoorden). Elke link naar andere pagina’s doorlopen ze ook. Dit kan naar een andere pagina op de dezelfde website zijn maar dat kan ook op andere websites zijn.
Dit proces van linken aflopen heet ‘crawlen‘ en wordt vaak vergeleken met een spin die een web van pagina’s aan elkaar aan het rijgen is. Het is niet voor niets World Wide Web.

Hoe positioneert / rankt Google

Aan de hand van de inhoud, zoekwoorden weet Google welk publiek daar geïnteresseerd in zal zijn. Nu is echter de vraag op welke plaats moet deze pagina naar voren komen als er op gezocht wordt? Google is daarom continue aan het afstemmen: hoe moet de volgorde worden zodat deze voldoet aan de wensen / ideeën van degene die aan het zoeken is.
Is dit een top-pagina voor dat zoekwoord  en moet deze pagina ergens op bovenaan geplaatst worden of toch lager? Als dit lager moet worden dan is de volgende vraag hoeveel lager? Dit hele proces is het positioneren van de pagina’s.

Achter dit positioneren zit het Algoritme van Google en hoe dat precies werkt is hét grote geheim van Google. Niemand weet hoe dat precies in elkaar zit maar Google geeft wel aanwijzingen welke ranking onderdelen van invloed zijn. Doordat heel veel mensen hier ook mee bezig zijn, weten we dat dit zo’n 200 factoren zijn. De impact van deze factoren is dus niet precies bekend en daardoor weet niemand op welke positie je pagina gaat komen. Zo kan je soms in een periode zien dat je wat zakt of stijgt. Periodiek past Google grotere veranderingen door waardoor de ranking verder kunnen verschillen.

Belangrijke ranking factoren

Hier wat belangrijke ranking factoren:

  1. Titel, korte inhoud
    Elke goede pagina heeft een titel, korte inhoud etc waarbij lengte, inhoud, plaats zoekwoorden op een correcte manier verwerkt zijn. Deze correcte manier wordt ook wel Zoekmachine optimalisatie genoemd en vaak wordt dit aangegeven met de term SEO (Search Engine Optimalisatio)
  2. Zoekwoorden
    De precieze inhoud en wijze waarop deze pagina gevonden wordt zal mede bepaald worden door het gebruik van zoekwoorden. Hierbij moet je denken aan: hoe vaak gebruik je deze zoekwoorden, waar staan ze in de pagina, worden er ook synoniemen gebruikt etc
  3. Tekst
    Google is gek op tekst want is hierdoor beter in staat om pagina’s op te indexeren / positioneren. Dus hoe meer tekst des te beter? Nee, want het moet wel zinvolle tekst zijn. Soms kan je daardoor beter wat tekst weghalen om zinvol(ler) te blijven.
  4. Direct verkeer
    Online mensen welke direct een URL intypen om naar een bepaalde website te gaan, is een positief signaal aan Google. Dat domein heeft dus veel autoriteit (Domain Authority) en Google hecht daar waarde aan. 
  5. Bounce rate
    Als mensen aan het zoeken zijn en (zeer) snel afhaken als ze op een pagina komen is dat een negatief signaal aan Google. Schijnbaar sluit die pagina niet goed aan bij dat zoekwoord
  6. Snelheid
    Internetters zijn ongeduldige mensen en haken dus snel af. Om deze groep te bedienen zal Google snellere websites hoger waarderen.
  7. Backlinks
    Als er veel andere websites naar de website gestuurd worden, is een positief signaal aan Google. Dat domein heeft dus veel autoriteit (Domain Authority) en Google hecht daar waarde aan. 
  8. Veiligheid
    Google heeft veiligheid hoog in het vaandel staan dus wil het websites belonen welke veiliger zijn. Een voorbeeld van zo’n bescherming is de websites met zo’n groen slotje voor het domein. Dit wordt ook wel https genoemd waarbij de s voor safety staat.

Als ik alle factoren perfect op orde heb, sta ik dan gegarandeerd op 1?

Het antwoord op bovenstaande vraag is nee want de precieze werking van het algoritme van Google is niet bekend ! Je weet wel dat als je deze factoren perfect op orde hebt je wel hoog zult staan ! Er zijn bedrijven die wel eens met aanbiedingen komen als: gegarandeerd op 1e pagina, top 5 of iets dergelijks. Mocht dit al werken dan is dat op een illegale manier en daar komt Google gegarandeerd achter en straft daar flink op. Google doet dan ook niet moeilijk en wees dan ook niet verbaast dat je hele website niet meer op google te vinden is. Pas na heel veel gedoe kan je zo’n straf (penalty) terugdraaien. Daarom is het advies ook: legale methodes werken misschien wat langzamer maar werken uiteindelijk beter én langer.

Met deze blog heb ik je hopelijk wat wijzer gemaakt hoe Google werkt en wat je daar voor moet doen. Het is op zich niet moeilijk maar je moet wel weten wat je doet. Alle informatie staat op internet dus dit kan je ook zelf doen. Mocht je dit niet zelf willen of kunnen dan kan PdM internetdiensten dit ook voor je doen. Klik daarvoor op onderstaande button

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.